A manapság hastánc néven ismert tánc egy igen ősi
és a kezdeteitől fogva majdnem változatlan formájában továbbélő
mozgásforma, amelynek kialakulásáról viszonylag keveset tudunk.
Feltehetőleg a keleti termékenységi táncokból alakult ki, amelynek
segítségével a fiatal lányok felkészítették testüket, izmaikat a
terhességre és a szülésre. A szoros és közvetlen kapcsolat az ókorban
istenségként tisztelt Földanyával abban is megnyilvánult, hogy a
tánclépéseket mezítláb végezték, amely egyes helyeken még ma is
jellemző. Sőt, Egyiptomban napjainkban is szinte elképzelhetetlen egy
esküvő hastáncos nélkül, aki azért táncol, hogy a fiatal pár házassága termékeny legyen.
A keleti kultúrák többségében hasonló alapmozdulatokat, lépéseket
használtak és használnak ma is, de a kultúrák különbözőségének
megfelelően a tánc is hordoz egyedi jellegzetességeket annak
megfelelően, mely ország népei táncolják.
Ezt a táncot a hiedelmekkel ellentétben nők szinte kizárólag női
közösségekben gyakorolták, nem pedig férfiak szórakoztatására, és
céljuk elsősorban önmaguk, nőiességük kiteljesítése volt! Ennek
ellenére sajnos manapság sokszor negatív jelzőkkel illetik, és
erkölcstelennek tartják a hastáncot – legfőképp azok, akik nem ismerik
e tánc eredetét.
Az eredeti orientális tánccal 1893-ban, Chicago-ban a Világkiállításon
tartott bemutatón találkozhatott élőben az akkoriban fűzőkhöz, sokat
takaró ruhákhoz szokott nyugati közönség. Érthető volt hát, hogy
számukra a nőiességet kihangsúlyozó ruha és mozgás különösen egzotikus,
erotikus volt. Mivel a viktoriánus Európában addig ismert táncokban nem
alkalmazták a csípő és a váll külön mozgatását, az orientális táncot
franciául a „danse du ventre” (a has tánca) szókapcsolattal illették.
Ennek megfelelően terjedt el később a hastánc elnevezés, amely tévesen
arra utal, hogy csak a táncos hasa végez mozgásokat, holott tánc közben
az egész test mozgásban van, és a csípő, a váll illetve a karok is
kifejezetten hangsúlyosak! Görögországban egyébként „cifte telli”,
Törökországban „rakasse” és az egyiptomiaknál "raks sharki" (szó
szerint: kelet tánca) néven illetik ezt a táncformát.
A XX. század elején a keleti kultúra és művészet a korábbinál
nagyobb jelentőséget kapott a Világ nyugati felében és ennek
köszönhetően a hastánc is kezdett elterjedni, tovább fejlődve pedig kialakult az ún. kabaré vagy revü stílus.
Manapság világszerte ismerik és művelik a hastánc számos változatát
hagyományos, eredeti vagy épp modern felfogásban. Míg nyugaton inkább
szórakoztató célzattal táncolják, Afrikában és Ázsiában sok helyütt
megmaradt rituális táncnak.
A hastánc jellegzetesen elkülöníti a különböző
testrészek, testtájak mozgását. A tökéletes izoláció elsajátítása
rendkívül hosszú folyamat, hiszen a hastáncban sokszor más ritmusra
mozdul a csípő, a láb, a mellkas és a kar. Az ilyen izolációs
mozgásokból és néhány lépés kombinációjából változatos koreográfiák
építhetők fel.
A hastánc mozdulatai általában lágyak, nőiesek,
szinte egyik mozdulat a másikból születik, folyamatos energiaáramlást
láthat a táncost szemlélő néző. A könnyednek tűnő tánc azonban
korántsem egyszerű, hiszen sokszor több, tudatosan ritkán használt
izmom kap főszerepet mozgás közben. A jó hastáncos tehát nem csak
hajlékony, hanem képes izmait pontosan kontrollálni.
A szigorú szabályoktól mentes hastáncot minden előadó a saját
ízlésére alakíthatja az alapmozdulatok egyedi előadásmódjával, ezáltal
válhat a hastánc önkifejező tevékenységgé. A hastáncot sokszor
élőzenére táncolják, ennek megfelelően különösen improvizatív jellegű.
Az élő zene hangulata, változatossága és a közönség közvetlen
visszajelzése általában erőteljesen inspirálja a táncosokat, nem úgy,
mint egy CD-ről lejátszott zene.
|
Kapcsolódó hírek:
Arrabona Bellydance Gála Show
VI. Hastánctali és orientális hétvége:
Bécsben is tarolt a szexi hastáncos
Hastánc verseny